پرسش
با سلام. استاد ما، از آیت الله جوادی آملی نقل کردهاند که کوروش، فیثاغورث، ارسطو، افلاطون و سقراط پیامبر بودند. آیا این 5 نفر پیامبر بودند؟ آیا ریاضیدان یا فیلسوف معروف دیگری بودند که از پیامبران باشند؟
پاسخ اجمالی :
پرسش
با سلام. استاد ما، از آیت الله جوادی آملی نقل کردهاند که کوروش، فیثاغورث، ارسطو، افلاطون و سقراط پیامبر بودند. آیا این 5 نفر پیامبر بودند؟ آیا ریاضیدان یا فیلسوف معروف دیگری بودند که از پیامبران باشند؟
پاسخ اجمالی :
|
مفهوم غیبت به معنای پنهانی بودن هویت فرستاده الهی برای تدبیر حفظ جان و فراهم شدن امکان ادای وظیفه و مأموریت و مشیت و خواست الهی در بسیاری از قصص قرآن قابل بازشناسی است. ابراهیم، یوسف، ذوالقرنین، خضر، موسی و عیسی(علیهم السلام) همگی در دوره ای از زندگانی، از قوم خود غایب بودند. تدبر در داستان غیبت هر یک از آنان، از حقایق بسیاری درباره غیبت حضرت مهدی(عج الله فرجه) پرده بر می دارد؛ حقایقی چون مفهوم غیبت، عامل غیبت، مکان غیبت، وظیفه امام غایب و وظیفه منتظران و شرایط ظهور.
حال بر آنیم تا شباهت های غیبت حضرت یوسف (علیه السلام) را با غیبت حضرت مهدی(عج الله فرجه) بیان نماییم.
خداوند متعال در آغاز سوره یوسف، سرگذشت یوسف(علیه السلام) و برادرانش را آیت ها و نشانه هایی برای جویندگان حقیقت می خواند. در روایات اهل بیت (علیهم السلام) غیبت حضرت یوسف(علیه السلام) نشانه ای برای غیبت حضرت مهدی(عج الله فرجه) و داستان حضرت یوسف(علیه السلام) درسی برای منتظران او خوانده شده است. با تدبر در آیات این سوره حقایقی درباره غیبت حضرت مهدی(عج الله فرجه) کشف می گردد.
هر چند عمر کوتاهی داشت اما در همین عمر کوتاه به گونه ای زیست که زندگیش سراسر سرمشق شد؛ سرمشق برای یک عمر زندگی عارفانه و عاشقانه، زندگی مملو از نورانیت و صمیمیت، و زندگی سرشار از موفقیت و زندگی با احساس مسئولیت کردن به آنچه در پیرامونش می گذشت.
گمان نشود چون زن است تنها الگوی زنان است و مردان نمی توانند از او الگوبرداری کنند.
چون حضرت در انسانیت با همه انسانها مشترک است پس می تواند الگوی همگان باشد چه مرد و چه زن. اگر حضرت فاطمه سلام الله علیها تنها الگویی برای زنان بود دیگر چه جای این کلام حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بود که فرموده باشند:
عَنِ الشَّیْخِ الْمُوَثَّقِ أَبِی عُمَرَ الْعَامِرِیِّ رَحْمَهُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ… وَ فِی ابْنَهِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِی أُسْوَهٌ حَسَنَه(۱)
در توقیعی و نامه ای که از سوی امام عصر علیه السلام به واسطه یکی از نواب خاص حضرت در زمان غیبت صغری صادر شد آمده بود: دختر رسول خدا برای من الگویی نیکوست.
جناب عبدالعظیم حسنی به امام جواد (علیه السلام) گفت : من امیدوارم که تو همان قائم از اهل بیت باشی که زمین را پر از عدل و داد می کند، همان گونه که پر از جور و ستم شده است . آن حضرت در پاسخ او فرمود:«ای ابوالقاسم !هریک ازما قائم به امرخدا و هدایت کننده به سوی دین می باشد، اما آن قائمی که خداوند به وسیله او زمین را از اهل کفر پاک می گرداند، همان است که ولادتش برمردم مخفی شده است و از نظرها غایب خواهد شد».
در این مقاله دو موضوع مهدویت در قرآن و لقب قائم آل محمد را بررسی می کنیم:
1- قرآن، منبع اصلی همه معارف وقوانین اسلامی است ودر حقیقت،به منزله قانون اساسی همه قوانین اسلامی است. همان گونه که در قانون اساسی هرکشور ، اصول واهداف ومسۆولیت های ارگان ها ونهادها به صورت کلّی وبدون شرح وتوضیح کامل ثبت شده وشرح وتبیین آن به عهده قانون های عادی است، درقرآن نیزبرخی ازمعارف اسلامی به صورت کلّی ومجمل بیان شده وتقسیر وتوضیح آن برعهده پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نهاده شده است . در مورد مهدویت نیز چنین است.
ریشه اصلی این تفکّر، قرآن است که درچند آیه، نابودی ستم راپیش بینی کرده و پیروزی پارسایان، صالحان ومستضعفان رانوید داده وفرجام کار را از آن پرهیزکاران دانسته و بشارت داده که در پایان جهان، نیکوکاران حاکم خواهند شد. در تفسیر این آیات، روایات فراوانی از پیامبر وائمّه-علیهم السلام– نقل شده است که بنا بر آنها ،حکومت امام مهدی (علیه السلام) درآخرالزمان همان حکومت مستضعفان وصالحان است که درقرآن، بشارت به آن داده شده است.
خداوند درسیصد وشصت وپنج آیه که در هشتاد سوره آمده است، به صورت کلّی درباره مهدویت سخن گفته است . بیش از پانصد روایت از پیامبر وائمه-علیهم السلام – در تفسیر این آیات (نگارنده تمام این روایات رادر«معجم احادیث الامام المهدی »، ج 5 باهمکاری گروهی ازنویسندگان گردآورده است.) نقل شده است. از باب نمونه، به چند آیه وروایت بسنده می کنیم:
الف)« وَنُرِیدُأَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفُوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةَ وَ نَجعَلَهُمُ الوارِثِینَ»؛ مامی خواهیم برمستضعفان زمین منت نهیم وآنان راپیشوایان ووارثان روی زمین قرار دهیم. (سوره قصص ، آیه 5)
اقدامات انگلستان که موجب بروز قحطی در ایران طی سال های جنگ جهانی اول شد
(جنگ جهانی اول هر چند به گستردگی جنگ دوم نبود ولی نتایج تلخ زیادی به همراه داشت و میلیون ها نفر طی آن جان خود را از دست دادند. در جریان این جنگ هرچند ایران جزو کشورهای درگیر در نبرد میان قدرت های آن دوران نبود اما آسیب زیادی دید چه اینکه با توجه به ضعف قدرت مرکزی و خودفروختگی حکام قاجار، زمینه برای دخالت بیگانگان در ایران فراهم بود و آنها سعی می کنند از ظرفیت کشور ما برای تغییر موازنه قدرت به نفع خود استفاده کنند. مستند «این روایت خیلی محرمانه نیست» به یکی از مهمترین خساراتی می پردازد که در جریان جنگ جهانی اول، به ایران و ایرانیان وارد شد. دکتر سعدوندیان محقق تاریخ معاصر ایران در پی تحقیقاتش در مورد قحطی ایران در زمان جنگ اول، در مییابد نیروهای انگلیسیعلاوه بر مصادره آذوقه در ایران، مانع از واردات غلات به ایران شده و بخشی از آن را برای نیروهای خود صادر می کردند. طبق برخی آمار طی جنگ جهانی اول حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر در ایران بر اثر این قحطی جان باختند. نتیجه تحقیقات دکتر سعدوندیان در قالب این مستند و به صورت ترکیبی از نریشن، تصاویر مستند و آرشیوی روایت می شود)
ابتدا تمامی قسمت ها را دانلود کرده و سپس نسبت به باز کردن آن اقدام نمایید. در صورتی که نرم افزار ( WinRar ) بر روی رایانه ی خود نصب ندارید می توانید از اینجا دریافت نمایید.
مؤلف کتاب تاريخ سياسي غيبت امام دوازدهم دکتر جاسم محمدحسين، اهل عراق و متخصص در تاريخ اسلام است. وي تحصيلات خود را در تاريخ خاورميانه در بصره، بغداد و ادينبورگ به انجام رسانده و دکتراي خود را از دانشگاه ادينبورگ اخذ کرده است. سپس در بخش «مطالعات اسلامي و خاورميانه» آن دانشگاه دوره تحقيقات فوق دکترا را ادامه داده است.
علاوه بر اين کتاب، مقالات و کتابهاي محققانه ديگري نيز از دکتر جاسم حسين به زبانهاي انگليسي،
عربي و اردو به چاپ رسيده است که برخي از آنها عبارت است از:
1. بررسي مراسم مذهبي تعزيه در ميان شيعيان از ديدگاه تاريخي و جامعهشناسي.
2. سياست اصولي و منسجم امامانعليهم السلام
3. نقش احاديث مذهبي در غيبت امام دوازدهمعليه السلام
4. تأثير غيبتکبرايامام دوازدهمعليه السلام بر موقعيت سياسي و مذهبي فقهاي اماميّه
5. نقش وکالت اماميّه با عنايت خاصّ نسبت به دوران نخستين سفير.
کتاب تاريخ سياسي غيبت امام دوازدهم با ورود و خروج بسيار عالي به مباحث، يک مسير تحقيقي محققانه و منصفانه را پي ميگيرد و از يک مقدمه، هفت فصل و نتيجهگيري تشکيل شده است.
مقدمه: معرفي منابع اوليّه و بررسي آنها
فصل اول. نقش احاديث در غيبت امام دوازدهمعليه السلام
فصل دوم. نقش امامان در فعاليتهاي مخفي و تأثير آن بر تکامل تدريجي غيبت
فصل سوم. ديدگاههاي اماميّه درباره امام غايب و ولادت آن حضرت
فصل چهارم. بازتاب فعاليتهاي مخفي امام دوازدهمعليه السلام در اقدامات سفيران آن حضرت
فصل پنجم. فعاليتهاي مخفي دومين سفير امام دوازدهمعليه السلام
فصل ششم. دوران نوبختي، سومين سفير
فصل هفتم. سفير چهارم و غيبت کبري امام دوازدهمعليه السلام [1] .
پی نوشتها:
[1] جاسم حسين، تاريخ سياسي غيبت امام دوازدهم، ترجمه: دکتر آيتاللهي، ص 12.
«آستانه سامرا» در شهر سامرا در 120 کيلومتري شمال بغداد و در شرق دجله قرار دارد. مدفن شريف امام هاديعليه السلام [1] و امام عسکريعليه السلام [2] ، جد و پدربزرگوار حضرت مهديعليه السلام [3] و نيز مقبره نرجس خاتون مادر امام زمانعليه السلام و حکيمه خاتون عمه پدر آن حضرت (و شاهد ولادت ايشان) در آنجا قرار دارد. در ضلع غربي آستانه، سرداب معروف به «غَيْبَةُالمَهْدِي»عليه السلام، محل غايب شدن حضرت مهديعليه السلام واقع شده است. [4] .
شيعه و اهل سنّت، اتفاق نظر دارند که امام هاديعليه السلام پس از شهادت، در خانه خود به خاک سپرده شد و پس از شهادت امام عسکريعليه السلام پيکر مطهر ايشان نيز در کنار مرقد مطهر پدربزرگوارشان دفن گرديد. از آنجايي که در اطراف آن پادگان نظامي بود، شيعيان و دوستداران خاندان عصمت و طهارت، به صورت پنهاني به زيارت آن دو امام ميشتافتند.
اين بارگاه ملکوتي و مکان مقدس، در طول تاريخ، همواره مورد توجه و علاقه دوستداران خاندان وحي بوده و هم اکنون به عنوان يکي از مهمترين زيارتگاههاي شيعيان، هزاران عاشق شيفته را همه روزه در خود جاي ميدهد.
پی نوشت ها:
[1] الکافي، ج 1، ص 498.
[2] کتابالغيبة، ص 218.
[3] مجمعالبلدان، ج 4، ص 123.
[4] ر.ک: همان، ج 3، ص 176.
«مستند دیدار با تاریکی»
فرقه ضاله بهائیت
(مستند دیدار با تاریکی به بررسی ارتباط فرقه ضاله بهائیت با اسرائیل و نفوذ بهائیان در خاندان منحوس پهلوی میپردازد.)
دانلود فیلم با کیفیت بالا | |||
بخش اول | بخش دوم | بخش سوم | بخش چهارم |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
24,415 کیلوبایت | 24,415 کیلوبایت | 24,415 کیلوبایت | 24,415 کیلوبایت |
بخش پنجم | |||
![]() |
|||
16,379 کیلوبایت | |||
ابتدا تمامی قسمت ها را دانلود کرده و سپس نسبت به باز کردن آن اقدام نمایید. در صورتی که نرم افزار ( WinRar ) بر روی رایانه ی خود نصب ندارید می توانید از اینجا دریافت نمایید. |
ارکان نذر سه چیز است؛ 1. ناذر (نذر کننده)، 2. صیغه نذر، 3. متعلق نذر (ملتزم به). یعنی برای اینکه نذری منعقد شود باید نذر کنندهای باشد که شرایط نذر کردن را داشته باشد، همچنین صیغه نذر جاری شود، و نذر به انجام یا ترک کاری تعلق بگیرد .
نذر آن است که انسان متعهد شود برای خدا کاری از کارهای خیر را انجام دهد، یا کاری را که ترکش نیکو است، ترک نماید.[1]
نذر بر دو نوع است:
1ـ نذر مشروط؛ نذر مشروط یا «نذر شکر» است مانند اینکه انسان میگوید: «اگر مریض من شفا یافت بر عهده من است برای خدا فلان کار را انجام دهم».
یا «نذر زجر» است مانند اینکه میگوید: «اگر مرتکب فلان کار بد شدم بر عهده من باشد برای خدا فلان کار خیر را انجام دهم».
2ـ نذر مطلق؛ آن است که انسان بدون هیچ قید و شرطی بگوید نذر میکنم برای خدا، - یا برای خدا است - بر عهده من باشد فلان کار خیر را انجام دهم یا فلان کار شر را ترک کنم.[2]
«برادارنه»
نماهنگ با موضوع وحدت با صدای میلاد هارونی
(نماهنگ برادارنه با موضوع وحدت با صدای میلاد هارونی)
دانلود فیلم با کیفیت بالا |
کلیپ |
![]() |
22,208 کیلوبایت |
ابتدا تمامی قسمت ها را دانلود کرده و سپس نسبت به باز کردن آن اقدام نمایید. در صورتی که نرم افزار ( WinRar ) بر روی رایانه ی خود نصب ندارید می توانید از اینجا دریافت نمایید. |
با شروع ماه ذی القعده و ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) حال هوای حرم مطهر آن حضرت بسیار زیبا و متصل به حرم برادر بزرگوارشان حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) می باشد.
: برای مشاهده تصاویر در اندازه بزرگ تر روی آنها کلیک کنید :.
تصاویر کامل را در ادامه مطلب مشاهده نمایید .
«مستند از لاک جیغ تا خدا»
قسمت اول
تکریم حجاب
(این برنامه قصد دارد با هدف تکریم حجاب و بانوان محجبه، با افرادی که به تازگی موفق به بهره مندی از پوشش چادر شده اند، گفتگو کند. الگوسازی برای جامعه دختران و زنان کشور و نیز ارائه حجاب برتر از اهداف این برنامه است)
دانلود فیلم با کیفیت بالا | |||
بخش اول | بخش دوم | بخش سوم | بخش چهارم |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
16,602 کیلوبایت | 16,602 کیلوبایت | 16,602 کیلوبایت | 8,312 کیلوبایت |
ابتدا تمامی قسمت ها را دانلود کرده و سپس نسبت به باز کردن آن اقدام نمایید. در صورتی که نرم افزار ( WinRar ) بر روی رایانه ی خود نصب ندارید می توانید از اینجا دریافت نمایید. |
«مستند ایرانی های مرتد»
جنایات داعش و اعترافات یکی از سران این گروه تروریستی
(مستند «ایرانی های مرتد» با موضوع مصاحبه با یکی از سران گروه داعش ساخته شده است.
در این فیلم با یکی از سران داعش که در اجرای حکم اعدام ۱۷۰۰ سرباز عراقی دست داشته مصاحبه می شود.
عنوان «ایرانی های مرتد» طبق گفته کارگردان فیلم براساس تفکر و شناختی است که داعش از ایرانی ها دارد و این فیلم هم قرار است به نوعی این تفکر را به مخاطب داخلی بشناساند.
آنچه که داعشی ها درباره ایران میگویند در مصاحبه با یکی از قاتلین داعشی جنایت اسپایکر و همچنین تصاویری از لحظات درگیری مقاومت عراق و داعش برای آزادسازی منطقه نباعی عراق در مستند «ایرانیهای مرتد» نمایش داده شده است)
دانلود فیلم با کیفیت بالا | |||
بخش اول | بخش دوم | بخش سوم | بخش چهارم |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
59,571 کیلوبایت | 59,571 کیلوبایت | 59,571 کیلوبایت | 57,283 کیلوبایت |
|
امروزه سیستمهای پیشرفته ارتباطی بایستی دارای قوانین خاص و پیوستهای فرهنگی باشند تا هویت اجتماعی، خانوادگی و سبک زندگی دینی و بومی را کمتر تهدید کرده و در خدمت فرهنگ اصیل اسلامی و آموزه ناب ظهور درآیند.
در بخش اول این نوشتار به بررسی یکی از دو دیدگاه درباره کارکرد شبکه های مجازی در آخرالزمان و نقش آن در زمینه سازی برای ظهور پرداختیم. همچنین به دو نوع سبک زندگی، بر اساس روایات مهدویت اشاره کردیم.
دیدگاه دوم شبکه های مجازی را در خدمت سبک زندگی آخرالزمانی می بیند. دیدگاهی که شبکه های مجازی را ابزار شیطان می داند، واقعیت عینی و ملموس این فضاها را در شرایط کنونی بررسی می کند و درباره خیر و شرش برآیند می گیرد و در مجموع به شاخصه هایی می رسد که منطبق بر سبک زندگی آخرالزمانی است.
ویژگی های کلی این شبکه ها این گونه برشمرده شده اند:
آن یك، خاكِ مدینه كرده مزّین صفحه قــــــم را نمــــوده، این یك انور
خاك قم، این كرده از شرافتْ، جنّت آب مــــــدینه نمــــــــوده آن یك، كوثر (امام خمینی)
میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر گرامی باد
مجموعه تصاویر قدیمی از دوران کودکی و نوجوانی حضرت آیت الله خامنهای تا عکس های اخیر ایشان را به همراه تصویر آن حضرت را در لباس مبدل، مشاهده میکنید.
حضرت آیت الله سید علی خامنهای حسینی در سال ۱۳۱۸ در مشهد به دنیا آمد از دوران کودکی در خانوادهای فقیر پرورش یافت و از چهار سالگی به مکتبخانه و پس از مدتی به دبستانی اسلامی به نام دارالتعلیم دیانتی رفت و تحصیلش را تا اخذ مدرک دیپلم ادامه داد. در دورهٔ دبیرستان، خواندن علوم دینی را آغاز کرد و در کنار فعالیت های انقلابی و سیاسی تا کسب مدارج عالیه به تحصیل خود ادامه داد و هم اکنون بسیاری از طلاب مشتاق حضور در کلاسهای خارج فقه ایشان هستند.
وقتی پا به خیابان های شهرمان می گذارم دلم می گیرد ... وقتی با دقت بیشتری به اطراف نگاه می کنم نفسم بند می آید ... به زندگی برخی از اطرافیانم که نظر می کنم اندوه تمام وجودم را فرامی گیرد ... هر روز و هر روز شاهد دخترانی هستم که بی هدف و تنها برای جلب نگاهی به سوی خود در کوچه و خیابان پرسه می زنند ... پسرانی را می بینم که با سخنان و رفتارشان سعی در تسخیر قلب دختران دارند ...
نوجوانان و جوانانی را می بینم که سعی در عفیف بودن و عفیف ماندن دارند اما جریان جامعه آنان را به مسیری دیگر می کشاند ... خانواده هایی را می بینم که حواسشان نیست چه بر فرزندانشان می گذرد. از یاد برده اند که این دختر یا پسر حاصل وجود خودشان است و آنان در قبالش وظیفه ها دارند.
مدل زندگی کردنمان در حال تغییر است. رفتارهای غلط غربی با نام فرهنگ به خوردمان داده اند و مدل اسلامی ـ ایرانی را به اسم بی فرهنگی از ما گرفته اند. در گوشمان خوانده اند که تنها وظیفۀ والدین آن است که خوراک و پوشاک فرزندان را فراهم کرده و تا سنی خاص همراهشان باشند از آن پس او را در جامعه رها کرده و به حال خود گذارند.
اگر به همان میزان که دشمنان از آثار و کارکردهای مسجد، نماز و عالم دینی مسلط به شرایط زمان آگاهند و از آن می ترسند، بخشی از روحانیان، سیاستمداران، مدیران و نخبگان جامعه از نقش بالفعل و بالقوه این نهادها در مقابله با جنگ نرم اطلاع داشتند، شاهد تحولاتی در شیوه مدیریت کشور بودیم که گوشه ای از نمودهای آن عبارت بود از:
آیا در وقت اداری میتوان کار شخصی انجام داد؟
نوشتن گزارش های غیرواقعی و دریافت پول در برابر ساعات اضافه ای که کاری در آنها انجام نشده، جایز نیست و واجب است تا پول های اضافه ای که کارمند مستحق دریافت آنها نبوده، بازگردانده شود
باتوجه به اینکه این مساله مبتلا به و مورد سوال اکثر کارمندان و کارگران است در این جا قسمتی از احکام باید ها ونباید های محیط کار را بیان نمودیم و قبل از آن اشاره ای کوتاه به قرآن کریم ومساله ی مربوط می نماییم:
اگر انجام کارهای شخصی باعث کم کاری شود ، نوعی کم فروشی نموده ، خداوند متعال کم فروشی را مذمت نموده :« وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ؛(۱) واى بر کم فروشان» و در وصف کم فروشان در آیه بعد می فرماید: «الَّذِینَ إِذَا اکْتَالُواْ عَلىَ النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ(*) وَ إِذَا کاَلُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ یخْسِرُونَ(۲) ؛آنان که وقتى براى خود پیمانه مىکنند، حق خود را به طور کامل مى گیرند. امّا هنگامى که می خواهند براى دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم مى گذارند».
بنابراین کارمندی که حقوق خود را به طور کامل دریافت می نماید. اما در انجام کارها به واسطه انجام کارهای شخصی در حین کار یا عوامل دیگر کم کاری می کند، نوعی کم فروشی نموده و از این حیث مورد مذمت آیات الهی قرار می گیرد.
با سلام و درود به شما همراهان عزیز
از این پس می توانید شبهات و سوالات احکام خود را با ما مطرح کنید تا ما با مشورت و پرسش از یزرگان احکام و فقه در اسرع وقت شبهات شما را برطرف نماییم .
برای مطرح کردن سوالات خود می توانید از راه های زیل اقدام نمایید :
سامانه پیامکی : 50001333902010
فرم تماس با ما
نظرات پست ها
منتظر سوالات و نظرات شما عزیزان هستیم
با تشکر
انتظار ظهور
واژه سکولاریسم واژه آشنایی است که به دفعات زیاد آن را شنیده و در گفتگوهای خود از آن بهره گرفته ایم. گاهی لازم است موضوعات انتزاعی را که به ظاهر می شناسیم باز تعریف کنیم واز ابعاد مختلف به آن بنگریم. امروزه یکی از معانی شایع سکولار در جهان غرب جدا انگاری دین از قلمرو سیاست، حکومت و اجتماع است؛ به این معنا که دین باید از مسائل مربوط به انسان و دنیا مانند اقتصاد، آموزش و حقوق دست شسته و خود را به تدبیر امور جزئی و فردی از قبیل مراسم دعا، ازدواج، طلاق و کفن مشغول کند.(١)
این واژه در دل خود فرهنگی بس گسترده را پنهان کرده که گاه یکتاپرستان نیز بی آنکه متوجه باشند، گرفتار این دام شده اند. امروزه حتی در زندگی اغلب متدینین، دین و تعالیم آن از ساحتهای مختلف زندگی رخت بر بسته و همین مشکلات متعددی از جمله افسردگی و کسالت و بی انگیزه بودن را به ارمغان آورده است.
تمدن مدرن امروزی به تبع بسط تكنولوژی، علم، اقتصاد و سیاست توانسته است جهانی شود و سلطه جهانی مدرنیته، همه كشورها را به دو دسته غربی یا غرب زده تقسیم كرده است. غرب زده ها نیز دو قسمند: غرب زده های مدرن و غرب زده های شبه مدرن.(1)
در ایدئولوژی غربی جهانی سازی جزء لاینفك تمدن غربی است. در حقیقت عقل خودبنیاد مدرن، شرط اساسی منفعت را در جهانی شدن خود و به تبع آن دوشیدن جوهره انسان های درجه دو به نفع خود می داند، خلاف اندیشه اسلامی كه جهانی شدن اندیشه اش را نه به نفع گروهی خاص بلكه سعادت همه انسان ها می شمارد.
اصل مشترك و اساسی هر دو تفكر اسلامی و غربی برای جهانی سازی اندیشه هایشان استفاده از علم ارتباطات است؛ هر تفكری بتواند تسلطش را بر ارتباطات میسر سازد در حقیقت بر ستون فقرات فرهنگی آن اجتماع مسلط شده و قادر به اعمال نفوذ بر فكر و باور تك تك سربازان جامعه رقیب خواهد بود. این نكته نباید فراموش شود كه در جهان امروزی تعقل انسان ها به اندازه محدوده نگاهشان تنزل یافته است، بنابراین اندیشه های عقلانی دیگر نمی تواند شرط موفقیت یك فرهنگ باشد.
صدور فرهنگ شیعی به خارج از مرزهای جغرافیایی و میان فرهنگ های مختلف وقتی میسر است كه در وهله اول ارتباطی موفق برقرار شود. بنابراین باید سه رأس ارتباطی زیر كاملاً رعایت شود:
از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمایشات فراوانی درباره شکر نقل شده است که در این نوشته می خواهیم به تعدادی از آن کلمات که درباره خود شکر کردن است بپردازیم و انتظار داریم که از دریای وسیع علوم حضرت صادق علیه السلام درّ ناشناخته ای را برای بهره برداری در زندگی خود بیابیم.
حقیقت این است که شکرگزاری، به همین سادگی که بیان می کنیم نیست. به عبارت دیگر، شکرگزاری یک کار عبادی مهم است که باید اهمیت و روش درست آن را آموخت. درباره اهمیت شکرگزاری همین بس که مایه ثابت ماندن نعمتهای موجود ما و مایه زیاد شدن آنها می گردد و در مقابل، کفران نعمت یکی از شکلهای کافر بودن است.(1)
دو دیدگاه نسبتا مخالف درباره کارکرد شبکه های مجازی در آخرالزمان مطرح است. بر اساس یکی از دیدگاه ها، ظهور و انقلاب حضرت مهدی (علیه السلام) جهانی است و بر این اساس نیازمند زیرساخت های جهانی است. صاحبان این دیدگاه ( ١)، از جمله به روایاتی استناد می کنند که درباره سیستم های پیشرفته ارتباطی در زمان قیام حضرت مهدی (علیه السلام) سخن می گوید:
«وقتی قائم ما قیام کند، خداوند چنان قوای بینایی و شنوایی به مومنان می دهد که از راه دور بدون واسطه او را دیده و سخن او را می شنوند.» (٢)
بیشک یکی از مشکلات دولت آمریکا جهت دستیابی به توافق هستهای با ایران ارتباط مستقیم با شخص «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و لابی صهیونیستها در آمریکا است و با وجود امضای توافقنامه رژیم صهیونیستی همچنان به تلاشهای خود جهت ایجاد مانع برسر اجرای آن ادامه میدهد.
بیشک یکی از مشکلات دولت آمریکا جهت دستیابی به توافق هستهای با ایران ارتباط مستقیم با شخص «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و لابی صهیونیستها در آمریکا است و با وجود امضای توافقنامه رژیم صهیونیستی همچنان به تلاشهای خود جهت ایجاد مانع برسر اجرای آن ادامه میدهد.
براین اساس در روزهای گذشته خبرهایی منتشر شد، مبنی بر اینكه قرار است، تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریكا در ایام تعطیلات تابستانی كنگره راهی سرزمینهای اشغالی [رژیم صهیونیستی] شده و به صورت مستقیم با نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار كنند.
انسان شناسی اسلامی بر این باور است که آنان که دچار هراس نمی شوند، دستخوش اضطراب نیز نمی گردند و کسانی که دل به خدا داده اند دچار هراس نمی شوند.
یکی از چیزهایی که همه ی انسان ها در هر زمان و برهه ای به دنبال آن بوده و هستند، گوهر گران سنگ و حیات بخشی به نام "آرامش" است که هر کسی در هر شرایطی در پی آن است. آرامش، از خواسته های اساسی قلبی همه ما انسان ها از هر مرام و آیینی است.
امروزه به خاطر مشغله ها و تزاحمات زندگی حالت مقابل آرامش خاطر و اطمینان نفسانی، یعنی "نگرانی و اضطراب" دامنگیر زندگی خیلی از مردم شده است.
یادمان باشد که اضطراب و دغدغه خاطر، گاهی اوقات منفی نبوده و می تواند مثبت باشند.
تفاوت میان دو گونه اضطراب مثبت و منفی، این است که اضطراب از نوع اول، انگیزه روی آوردن به کار و تلاش است و این نگرانی، نیرو بخش و کار آمد می باشد، اما نوع دوم عامل اختلال در توانمندی های روحی، جسمی و باعث کاهش توانایی های فکری و جسمی است.
اضطراب از نوع اول، تنظیم کننده عوامل موفقیت آدمی است، ولی اضطراب از نوع دوم، بر هم زننده هماهنگی و نظم حاکم میان عوامل پیش برنده است.
عدالت، مهم ترین صفت هر انسان مومن و بارزترین ویژگی حکومت دینی و مردمی است. انسان در پرتو عدالت، به والاترین اهداف رشد و توسعه دست می یابد.
پیامبران بزرگ الهی علاوه بر برخورداری از مقام و موقعیت شگفت انگیز روحانی و معنوی شان، همه منادی عدالت و برپاکننده قسط و داد بودهاند. حیات بشری نیز در پی انتظاری طولانی در چارچوب عدالتی جهانی و فراگیر رقم خواهد خورد.
یكی از مهمترین الگو و نمونه های بارزی که اسلام به آن اهمیت زیادی داده، برقراری عدالت در بین افراد با هویت های مختلف است: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاء لِلّهِ وَلَوْ عَلَى أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَینِ وَالأَقْرَبِینَ إِن یكُنْ غَنِیا أَوْ فَقَیرًا فَاللّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلاَ تَتَّبِعُواْ الْهَوَى أَن تَعْدِلُواْ وَإِن تَلْوُواْ أَوْ تُعْرِضُواْ فَإِنَّ اللّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا»؛
«اى كسانى كه ایمان آوردهاید! پیوسته به عدالت قیام كنید و براى خدا گواهى دهید، هر چند به زیان خودتان یا [به زیان] پدر و مادر و خویشاوندان [شما] باشد؛ اگر [یكى از دو طرف دعوا] توانگر یا نیازمند باشد، باز خدا به آن دو [از شما] سزاوارتر است؛ پس از پى هوس نروید كه [در نتیجه از حق] عدول كنید و اگر به انحراف گرایید یا اعراض نمایید، قطعاً خدا به آنچه انجام مى دهید، آگاه است».(1)
یکی از مشخصه های دینی بودن جامعه، وفور صلح، صفا، مهر و گذشت است.
اگر ما می خواهیم جامعه ی خودمان را با بوی اسلامی عطر آگین کنیم، باید یک سری از اخلاقیات در جامعه رعایت شوند.
چنانچه پیامبر اکرم (صلی الله و علیه وآله) می فرمایند: "بعثت لاتمم مکارم الاخلاق" "من مبعوث شدهام برای تکمیل مکارم اخلاقی"(بحارالانوار، ج 6، ص 164)
و در قرآن کریم در آیه 107 از سوره انبیاء می فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ - و ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم».
بنابر این اگر دیدید از در و دیوار جامعه ای خشم، خشونت، انتقام و کینه توزی می بارد، در فاصله داشتن آن جامعه از یک جامعه ی اسلامی واقعی باید تردید کرد. چنان جامعهای با اسلام فاصله دارد. اسلام دین رأفت و عفو است.
تسنیم به نقل از سخنگوی ارشاد: لغو تعلیق مجوز BBC در ایران/ نسیم به نقل از سخنگوی ارشاد: BBC همچنان معلق است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت BBC در ایران را مجددا فعال کرد.
نوشآبادی سخنگوی وزارت ارشاد در گفتوگو با تسنیم با تایید این خبر گفت: مجوز فعالیت بیبیسی برای تهیه گزارش صادر شده است.
وی افزود: صدور این مجوز با هماهنگی نیروهای انتظامی و مراکز اطلاعاتی و امنیتی انجام شده است.
سخنگوی وزارت ارشاد گفت: یک گروه از خبرنگاران هلندیتبار که برای بیبیسی کار میکنند نیز قرار است به زودی برای تهیه اخبار و گزارش وارد ایران شوند.
این در حالی است که دقایقی بعد نسیم این خبر را تکذیب کرد.
حسین نوش آبادی در گفتگو با «نسیم» در خصوص تعلیق مجوز bbc در ایران گفت: دفتر bbc همچنان تعلیق است و این مجوز صادر شده برای تهیه یک گزارش پیرامون مسائل هسته ای داده شده است.
وی با بیان اینکه این مجوز محدود و یک هفته ای است افزود: آنها تعهد داده اند که در چهارچوب مقررات و ضوابطی که برایشان تعیین شده است طی یک هفته گزارشی را در خصوص مسائل هسته ای تهیه کنند.
نوش ابای گفت: تنها وزارت ارشاد این مجوز را نداده است بلکه این مجوز توسط یه کمیته سه نفره که متشکل از نهادهای امنیتی و وزارت خارجه است انجام شده است.
سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه دفتر همچنان تعلیق اش باقی است افزود: bbc در گزارش مورد نظر باید از سیاه نمایی پرهیز کند و شئونات خبرنگاری را رعایت کند؛ تحت نظارت اماکن و نیروی انتظامی در مکان هاییی که قبلا گزارش داده اند باید کارشان انجام شود.
وی گفت: انها در این گزارش می خواهند نظرات مردم را در خصوص مسائل هسته ای جویا شوند؛ اگر تخطی کنند دیگر مجوز موردی برایشان صادر نمی شود
دیگر بکش و خوشگلم کن ها از گذاشتن نگین روی دندان و جراحی های زیبایی و کاشت ناخن گذشته است.این روزها حاضرند فرو کردن نوک تیز سوزن در داخل چشم و زبان را تحمل کنند تا با بقیه متفاوت باشند!...
اصطلاح "بکش و خوشگلم کن "از دختران به پسران هم سرایت کرده و این دو در رقابت تنگاتنگی به سر می برند تا از دیگری سرتر به نظر آیند و جذاب تر شوند.دیگر بکش و خوشگلم کن ها از گذاشتن نگین روی دندان و جراحی های زیبایی و کاشت ناخن گذشته است.این روزها حاضرند فرو کردن نوک تیز سوزن در داخل چشم و زبان را تحمل کنند تا با بقیه متفاوت باشند!
سولماز دختری 24 ساله است. از خانواده ی متوسط و با قیافه ظاهری زیبا اما او شاکر زیباییش نیست و مدام....
تعداد صفحات : 2